Bila Allah Tidak Menghendaki Kita Lagi

Jumat, 14 Juli 2017 - 13:09:41 WIB
Share Tweet Google +

Metroterkini.com - Bila Allah tidak menghendaki kita lagi, Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia. Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak, Allah akan sbikkan kita dengan urusan perniagaan dan harta. Allah akan sibukkan kita dengan urusan mengejar harta dan jabatan, Sesungguhnya merugilah manusia tersebut karna semua kelak akan kita tinggalkan.

Jika kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah mendahului kita menemui Allah Subhana Wa Ta'ala dan jika diberi kesempatanuntuk hidup sekali lagi maka mereka akan menjawab memperbanyak amal ibadah. Sudah semestinya kita tidak lagi bertarung mati0-matian untuk mengejar dunia yang jelas-jelas tidak akan di bawa mati.Karena tujuan kita diciptakan Allah adalah untuk menyembahnya, beramal dan beribadah kepadanya. Kita terkadang iri bila melihat orang lain lenih dari kita dari segi gaji, pangkat, harta, jabatan, rumah besar dan mobil mewah. Tapi kenapa kita tidak iri melihat orang lebih banyak beramal dari kita?

Kita tidak pernah iri terhadap orang lain setiap hari sholat berjamaah di masjid, kita tidak pernah iri melihat orang lain bangun disepertiga malam sholat tahajud dan bermunajat kepada Allah. Kita hanya iri apabila melihat orang lain bergelimang harta dan tahta. Tetapi jarang sekali orang yang iri terhadap orang lain yang khatam Al-qur'an setiap bulannya dan terkadang kita jarang iri terhadap orang yang menegakkan Akidah islam.

Setiap kali menyambut ulang tahun, kita disibukkan dengan perayaan yang sebaik mungkin tetapi kita lupa dengan bertambahnya umur kita maka panggilan ilahi makin bertambah dekat. Kita patut bermuhasabah mengenai ke satu perjalanan yang jauh. Tidak akan kembali selama-lamanya. Karena hidup di dunia menentukan kehidupan yang kekal di akhirat nanti, Sesungguhnya Mati itu pasti, Alam kubur itu benar, Hisab itu benar, Mahsyar Allah itu benar dan surga, neraka Allah itu benar. Penyesalan selalu datang terlambat, Taubat menunggu usia tua, itupun kalau masih sempat karna syarat mati tidak mengenal usia dan juga tidak harus sakit.

Penyelesaian masalah hidup adalah iman dan amal, Semoga bermanfaat karna sekecil apapun iman dan amal kita Allah akan muliakan kita dengan pahala yang tak terhingga.

Sumber: Maududi Abdullah, Lc.[**]


TULIS KOMENTAR

BERITA TERKAIT